lördag 4 oktober 2014

Swarm intelligence

Kom att tänka på en rolig sak. Ifall alla var typ odödliga, typ att man kunde leva i åtminstone några tusen år, och att man även kunde undvika att ens kropp åldrades, hur skulle det då fungera att leta vänner och relationer och sånt online och i övrigt? :D Typ, hur skulle det fungera med åldersspannet? "Letar efter vänner mellan 20-30 år, etc". Det skulle ju inte längre fungera. För då skulle ju någon kunna säga typ "ja jag är 20 år!" Men så egentligen är den 2000 år, vilket inte skulle gå att se och kanske heller inte märka, så det skulle ju vara omöjligt att kunna lita på någons ålder.

Dessutom, man skulle ju inte kunna fråga efter någon mellan 1000-3000 år heller, för oavsett vilken ålder det gällde så skulle det inte betyda så mycket. Det enda som skulle betyda något var personlighet, vilket inte har något med ålder att göra annat än att den kan ha påverkats till att bli bättre eller sämre av mer erfarenhet.

Så jag förstår inte varför många bryr sej om den saken så mycket. För min del så bryr jag mej om ålder mest ur hälsosynpunkt, eftersom det är större risk att någon får mindre energi och blir svagare etc etc hur äldre den blir, men om alla kunde leva i tusentals år så skulle inte heller den saken vara något problem, och då hade jag inte tyckt det spelade nån roll överhuvudtaget om någon var femtiotusen år äldre än mej, eller trettiotusen år yngre, så länge den hade en personlighet som passade mej. :)

Vilket så klart inte är det lättaste, då jag bara som exempel är lika mycket introvert som extrovert, så alla extroverta tycker generellt att jag är alldeles för introvert, och alla introverta tycker att jag är alldeles för extrovert, och det är på det sättet med en rad andra saker med. De flesta är betydligt mer antingen-eller än vad jag är, och tänker och fungerar mer förutsägbart och enkelspårigt. Läste nyss en vetenskapsartikel om hur alla människors hjärnor fungerar som individuella hiveminds.. Men, var ju inte den saken jag tänkte skriva om nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar