tisdag 26 augusti 2014

Minerva

Det vore rätt så roligt att ha en bil egentligen. Kunna köra vart man ville, ta massor med packning med sej, och kunna sova i bilen, och använda den som en bas för att stanna på olika ställen och cykla/promenera omkring.

Problemet däremot är att en bil kostar ju inte så mycket egentligen så länge man inte köper nån helt ny lyxbil, men försäkringar och bensin och allt sånt skulle kosta så mycket att mitt överskott varje månad förmodligen typ skulle raderas, och det är inte värt att leva fattigt bara för att kunna ha råd med en bil. Därför har jag aldrig brytt mej om att skaffa körkort heller.

Och den främsta anledningen att bilar fortfarande går på bensin är väl att oljebolagen inte vill att värdet på bensin/olja ska gå ner, så då påverkar/mutar de bilindustrin och gör allt de kan för att blockera utvecklingen av andra typer av motorer.

Drömde förresten en rätt intressant dröm inatt, men kan inte minnas så mycket. Men minns iaf nån sorts kläder som anpassade sej efter den som bar dem, och som både kunde utvidga sej så man alltid kunde röra sej smidigt, och reglera sej efter kroppstemperaturen för att se till att den alltid låg på en normal nivå. Var rätt coolt, hade inte direkt haft något emot att ha den typen av kläder. Möjligt att det var något mer med dem som jag glömt bort också.

Iaf relaterat till det förra inlägget, så tycker jag det är otroligt dåligt att småbarn får se på neonfärgat skräp, lyssna på barnmusik och läsa barnböcker. Jag är ganska säker på att sånt nämligen hämmar utvecklingen och lätt kan göra barnen korkade. Själv så lyssnade jag till exempel aldrig någonsin på musik förrän jag var sådär 14-15, eftersom jag helt enkelt tyckte allt jag kände till var så dåligt, och gillade inte att läsa böcker heller förrän jag var sådär 12-13 tror jag.

Allt det där är ju även rätt nytt, fanns ingen sån kultur för hundra år sen. Inte för att det direkt var bättre då däremot, det var mer att det var annat som var dåligt istället, och de sakerna gäller fortfarande på många platser i världen.

Men de första åren lägger trots allt grunden för allting som kommer därefter. Därför tycker jag att barn redan från ettårs-åldern borde lyssna på samma musik som man själv lyssnar på, få vanlig litteratur eller faktaböcker höglästa för sej, och även om tecknat förmodligen vore mer uppskattat åtminstone få titta på tecknat som även vuxna skulle kunna uppskatta. Kön spelar ingen roll heller, samma saker för alla. Avslutar inlägget med lite fin barnmusik. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar