tisdag 27 maj 2014

Äril

Kom att tänka på när jag spelade Sims 3 förut för några år sen. Eller det är inget spel egentligen,
eftersom det inte finns nån utmaning överhuvudtaget, utan det är mer en leka-gud simulator. Vilket det däremot är riktigt bra på. Till exempel så skapade jag en kopia av Hitler i spelet, som fick bo i en liten stuga med en hemlig bunker i källaren, och tog död på honom så han fíck gå där och spöka sen. Dessutom skapade jag några enkla barracker med nazister därintill minns jag, sådär 5-6 st, och så stängde jag av åldersfunktionen, och så skaffade de alla ett barn med varandra och med varandras barn och barnbarn och så vidare så att det blev en jättestor och inavlad familj. Tyvärr så har jag för mej att det verkade vara för lite att börja med 5-6 st för det tog stopp efter ett tag eftersom alla var för nära släkt, hade ju tänkt att det skulle passera gränsen där deras avlägsna släktingar inte räknades som släktingar längre så de kunde fortsätta med inavel i all oändlighet, eftersom att testa om det gick var hela meningen med det.

Iaf så, så minns jag inte vad jag hade för planer för dem, tror jag planerade att döda de flesta på nått rollspeligt vis, men jag tröttnade på hela spelet innan dess. Hade en massa andra familjer med där i staden, till exempel en familj med en levande och sju spöken. Det är iaf när man hittar på sånt där och är kreativ som såna där spel blir roliga.

På tal om livssimulatorer så kan jag nämna en enklare sån också. Real Lives. Det är inte alls något spel däremot, utan det är mer utbildande och textbaserat. När man startar ett ny omgång så typ slumpas det fram vart man föds, och det går rent statistiskt efter befolkningsmängden så därför föds man förmodligen i typ Kina. Sen åldras man ett år varje gång man trycker på en knapp, och man får en sammanfattning av om man upplevt något särskilt under året och så. Dessutom kan man välja fritidsintressen och arbete och lite annat. Men, det spelar ingen större roll vad man gör egentligen ju, det blir ungefär likadant även om man inte gör några val alls, för allting går ut på att man ska trycka på knappen, och varje gång man trycker så åldras man ett år, och efter ett tag blir ens föräldrar sjuka och dör, och man blir äldre, får sämre hälsa, drabbas av sjukdomar, och till slut så dör man själv sådär kanske sjuttio klick senare. Och det blir likadant oavsett hur bra eller dåligt liv man haft, och spelar ingen roll om man har varit miljonär eller utfattig förutom att man oftast lever några klick längre med bra hälsa.

Dessutom om man föds i till exempel Afrika, då är det stor chans att man inte växer upp alls, utan blir sjuk i feber eller nått och dör redan som barn, innan man ens fått möjlighet att kunna påverka någonting. Och om man föds i ett fattigt land som tjej så är det rätt stor risk att man blir våldtagen plus blir gravid med, och skaffar man överhuvudtaget barn så kan man ibland se hur de till exempel blir alkoholister och dör i förtid etc, så det är rätt så realistiskt.

Och, riktigt deprimerande. Men, jag tycker de flesta borde testa att uppleva några liv i det några gånger, bra för att få bättre perspektiv på saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar