tisdag 20 maj 2014

Muspelheim

Kommit fram till att det nog vore bäst att skaffa en ny cykel, eftersom att om jag skulle promenera
10-12 mil i sträck så är det nog ganska stor risk att mina fötter skulle döden dö eftersom jag har rätt dåligt omdöme. Eller jag skulle säkert komma fram förr eller senare, men det vore nog inte en så behaglig upplevelse direkt. Nackdelen då blir att jag kan inte ta med en cykel på tåget, så isåfall får jag väl både cykla dit jag ska och tillbaka igen, typ dubbla sträckan, men det borde ändå bli mindre ansträngning totalt och även gå snabbare och bli mindre svettigt. Får se hur det blir. Kommer att vara lite upptagen, så blir kanske i början av juni efter att jag flyttat.

Jag är förresten rätt intresserad av kampsport och så. Men jag är inte så bra på sånt eftersom jag inte direkt tränat det, och inte är särskilt stark. Däremot så har jag alltid tyckt det varit roligt att träna med vapen och så, typ käppar och pinnar och knivar och sånt alltså, för då spelar det inte lika stor roll hur stark man är (även om det så klart är en fördel), utan handlar mer om hur skicklig man är. Dessutom är det rent generellt väldigt bra träning, och går ju inte så bra att använda som självförsvar eftersom man kanske inte har något användbart med sej, men roligt att kunna ändå. Det är ju ungefär som att dansa, med alla rörelser och så.

Några av de viktigaste sakerna man hursomhelst ska tänka på är att inte bara slå, utan snärta till hårt med handleden på ett visst sätt, typ som om man slår med en piska, för hastigheten ökar kraften rätt ordentligt och gör det även svårare att blockera. Sen så måste rörelserna vara mjuka och följsamma så att man inte lämnar en massa öppningar, och viktigast av allt, det är att inte visa i förväg vilket område man siktar på, eller från vilket håll man kommer att slå, och helst kunna avbryta mjukt och naturligt och ändra riktning mitt i, eller planera det från början. Men, det finns en massa saker att lära sej. Tyvärr så har jag aldrig tränat mot nån riktig person, men jag är rätt säker på att jag är rätt så bra på det.

När jag barn så tränade jag på knivkastning och att skjuta med pilbåge ibland också, och det var rätt kul. Även om det var en väldigt primitiv pilbåge med typ grillspett som pilar. Hade nog kunnat varit rätt kul att lära sej skjuta pilbåge ordentligt. Man kan förresten tillverka en pilbåge rätt enkelt själv, det är bara att ta en bit lämpligt böjligt trä, och så sätter man typ fast en bit lämpligt snöre på det. Även om en pilbåge ju skjuter både längre, hårdare och träffsäkrare ju bättre den är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar