torsdag 8 maj 2014

Nightside of Eden

Så, idag ska jag nog prata om.. Metroid till Nes. :) Det var ett av de allra första spel jag någonsin spelade. Klaustrofobiska och labyrintiska grottsystem med helt svart bakgrund (riktigt estetiskt snygg kontrast), och totalt fokus på utforskning och ensamhet, och man hade ingen aning om vart man skulle eller vilka föremål man kunde hitta eller någonting. Fanns ingen man kunde fråga om hjälp heller, och man fastnade hela tiden tills man plötsligt hittade ett nytt föremål eller ett helt nytt område. Skulle gissa att det tog minst ett år eller så att klara det, även om det ju inte verkar lika svårt numera, men då var det helt nytt och unikt.



Har alltid tyckt allra bäst om den typen av spel iaf, där utforskning ligger i fokus. :) Strategispel är förvisso också kul, fast det är rätt förutsägbart eftersom jag alltid brukar vinna då, för jag är typ såhär bra på alla typer av spel även om jag aldrig spelat dem tidigare:



Fast man måste typ spela samma spel dygnet runt i flera månader för att nå sån där perfektion, förutom att man måste vara väldigt bra i övrigt alltså, och jag själv har aldrig känt nått intresse av att nå perfektion eftersom den perfektionen ändå bara försvinner om man tar en paus på ett par månader. (Även om jag var riktigt bra på just det där spelet för jättemånga år sen).

Dessutom så tycker jag egentligen att alla sorters spel mest bara är rent slöseri med tid, såvida man inte spelar dem tillsammans med vänner i verkligheten. (Och jag är ändå alltid bäst då och vinner alltid, mest för att jag aldrig gör några misstag. Att jag aldrig gör några misstag är anledningen till att jag alltid brukar vinna i schack med, så länge motspelaren inte är en van schackspelare). Det är ju förstås bara nyttigt att spela litegrann, utvecklande för hjärnan, men det är ingenting som är värt att lägga tid på ifall man har något annat att göra, och det är ingenting som man någonsin ska prioritera bort något annat för, för att göra saker i verkligheten är både viktigare och roligare.

Inatt drömde jag förresten att jag åkte taxi och att den blev rånad och stulen av tre nazister. Försökte övertyga dem om att jag skulle få sitta kvar och att de skulle ge mej skjuts hem, men de var för korkade och ville inte lyssna. Fast sen så gick bilen sönder efter hundra meter så de kom inte så långt. Rätt åt dem.

Drömde att en blåhårig mobbare kastade ruttna ägg på huset där jag bodde också, vilket kändes ganska onödigt eftersom det skulle bli nån stackars städare som skulle få städa det sen. Var nån som tyckte hon verkade väldigt charmig och ville bjuda in henne på saft och kakor också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar